logo

Wat is nou écht gezond?

Door de bomen het bos niet meer zien… Wat is nou écht gezond?

blog-wat-is-gezond-food-your-thought

Zie je door de bomen het bos niet meer? Heb je geen idee meer wat je wel of niet moet geloven? De ene gezondheidsguru geeft aan dat dit goed voor je is… en de andere beweert weer van niet. Heb je geen flauw benul meer waar je moet beginnen? Dat kan ik heel goed te begrijpen. Lees hieronder welke 3 tips je daarbij kunnen helpen:

  1. Wat is de oorsprong van het product?
  2. Marketing is bedoeld om te verkopen!
  3. Zou mijn oma dit eten?

Wij hebben dit blog overgenomen van Rachel van Food Your Thought. Rachel is een Toegepaste Psycholoog & Orthomoleculair Voedingscoach. Zij is ontzettend gefascineerd door hoe voeding van invloed is op ons gedrag, gevoelens én gezondheid. Rachel gelooft er in dat de keuzes die we nú maken, invloed hebben op hoe wij ons over 10 jaar voelen. Hiermee inspireert zij (jong)volwassenen naar dagelijks gezond eetgedrag middels lezingen, colleges & trainingen. Daarnaast schrijf Rachel graag blog’s over de impact van voeding, psychologie en een positieve mindset.

1. Wat is de oorsprong van het product?

Probeer te bedenken waar het product vandaan komt. Hoe dichterbij de ‘oorsprong’ van het oorspronkelijke product, hoe beter. Hiermee bedoel ik, kun je het nog in oorspronkelijke vorm herkennen? Bijvoorbeeld een pak margarineboter of een pakje met een wereldgerecht of een kant- en klare cakemix kun je niet in de natuur terugvinden. Sterker nog, deze zijn een heel proces in een fabriek doorgegaan voordat het in de supermarkt terecht is gekomen.

Er zijn stoffen aan het product toegevoegd om het langer houdbaar te maken, het een mooie structuur en kleur te geven en er worden voedzame stoffen uitgehaald – die het product anders sneller bederfelijk zou maken. En er zijn gevallen waarbij er gewerkt worden met gifstoffen om tot een bepaald product te komen. Je kunt jezelf afvagen hoeveel échte voedingsstoffen er dan nog in kunnen zitten?

2. Marketing is bedoeld om te verkopen

Het is handig om niet alles te geloven wat er op de verpakking staat. Als er ‘0% vet’ op staat, ‘zonder toegevoegde suikers’ of ‘beste keuze’, wil het niet zeggen dat het product ‘gezond’ is. Marketing is bedoeld om te verkopen. Als jij dat pak Vanille Vla sneller koopt wanneer er ‘zonder toegevoegde suikers’ op staat, dan zullen zij dit met liefde toepassen. Er zullen dan misschien geen extra ‘geraffineerde suikers’ aan toegevoegd zijn, maar er zijn genoeg andere zoetstoffen die hetzelfde effect met zich meebrengen.

3. Zou mijn oma dit eten?

Vaak weten we wel degelijk wat handig is om te eten en wat niet: Meer fruit en groentes, voldoende water en minder bewerkte/gefrituurde/geraffineerde producten. Vroeger was de enige bron informatie over voeding van je moeder of oma. Tegenwoordig staat internet er bomvol mee, komt het regelmatig in het nieuws en heeft iedereen er wel een mening over.

Het is misschien een goed idee om soms weer even terug te gaan naar hoe ons voedingspatroon vroeger was. Ons voedingspatroon is in de laatste 50 – 100 jaar namelijk drastisch veranderd. Eén of twee generaties terug aten we een groot deel van de huidige producten, die nu in de supermarkt liggen, helemaal niet. Deze moesten überhaupt nog worden uitgevonden, maar worden nu bijna dagelijks gegeten. En wanneer je iets dagelijks eet, gaat dat invloed hebben (op je gezondheid).

Het kan wellicht handig zijn om je af en toe af te vragen: kon mijn oma deze producten vroeger ook kopen? Is langer houdbaar wel echt beter (voor mijn gezondheid)? En wordt ik verleid door de mooie verpakking en woorden op het product of niet?

 

Wil je meer weten over gezond eten? Een van de BodySwitch specialisten kan je helpen! Zoek je dichtstbijzijnde vestiging en maak een afspraak!


Contact

Zoek je dichtstbijzijnde vestiging

Maak een afspraak met de BodySwitch vestiging bij je in de buurt.

JOUW SWITCH NAAR EEN BETERE GEZONDHEID!

BodySwitch is een organisatie voor leefstijlgeneeskunde.