logo
Vrije radicalen

Vrije radicalen en gifstoffen

Vrije radicalen, wat doen we er mee?*

Heel kort door de bocht: Vrije radicalen zijn overgebleven bijproducten van ons metabolisme ten grote van atomen/moleculen. Ons lichaam maakt eigenlijk de hele dag door vrije radicalen aan, hoe goed je metabolisme ook is. Vrije radicalen zijn erg gevaarlijk, eigenlijk raar dat we deze zelf aanmaken. Gelukkig heeft ons lichaam een uitermate goed systeem “bedacht” om deze vrije radicalen weer op te ruimen. In dit artikel wordt uitgelegd:

  • Hoe vrije radicalen ontstaan
  • Waarom vrije radicalen gevaarlijk zijn
  • Hoe het lichaam ons er tegen beschermt

Hoe ontstaan vrije radicalen?

Ons lichaam is de hele dag druk bezig zonder dat we dit door hebben. Celdelingen, eiwitomzetting, productie van energie etc. Al deze processen (onze normale stofwisseling) laten sporen achter, bijproducten die we vrije radicalen noemen. Hoe gezond we ook proberen te leven, we kunnen aan dit proces niet veranderen. Ons lichaam maakt vrije radicalen aan, of we dit nu willen of niet.

We kunnen dan wel niet minder “afval” produceren, maar we kunnen er zelf wel voor zorgen dat we er meer van produceren. Veel drinken (alcohol), roken, stress + ongezonde voeding zorgen ervoor dat we meer vrije radicalen aanmaken. Hoe meer vrije radicalen in je lichaam, des te meer kan op ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker en ze kunnen je DNA beschadigen.

Niet alleen onze stofwisseling zorgt voor de aanmaak van vrije radicalen. Ze kunnen ook van buitenaf je lichaam binnendringen. Luchtvervuiling of chemicaliën bijvoorbeeld kunnen zich als vrije radicalen binnendringen.

Wat is er gevaarlijk aan vrije radicalen?

Het vervelende van vrije radicalen is, is dat ze zich  heel eenvoudig aan andere cellen kunnen binden. Deze moleculen/atomen (vrije radicaal) zorgt voor een verstoring van het proces van de desbetreffende cel. Je kunt nagaan dat, des te meer vrije radicalen, des te meer gezonde cellen hun werking niet goed meer kunnen doen. Je kunt ze zien als ongewenste gasten in je lichaam!

Bescherming van vrije radicalen

Gelukkig kan ons lichaam ons heel erg goed beschermen tegen vrije radicalen, mits deze natuurlijk niet in overvloed aanwezig zijn in het lichaam en wanneer er voldoende van deze vrije radicalen door ons eigen lichaam worden aangemaakt. Krijg je extra radicalen binnen van buitenaf? Dan heb je extra “bescherming” nodig.

Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord, antioxidanten. Antioxidanten beschermen ons lichaam, zij zorgen ervoor dat de vrije radicalen “hun werk” niet meer kunnen doen door ze te neutraliseren. Er zijn veel verschillende soorten vrije radicalen en gelukkig kan ons lichaam (met een beetje hulp van buiten af: goede voeding) zelf genoeg antioxidanten aanmaken om al deze vrije radicalen onschadelijk te maken.

Dus, om alle extra vrije radicalen onschadelijk te maken heeft ons lichaam ook antioxidanten nodig vanuit voeding. Gelukkig zit er in ons dagelijkse portie voedingsmiddelen normaal gesproken voldoende antioxidanten om alle vrije radicalen te neutraliseren. Vitamine A, C, E en selenium bijvoorbeeld zijn een goede “antioxidant aanvulling” en deze vitaminen tref je in bijvoorbeeld:

  • Groeten
  • Fruit
  • Noten
  • Amandelen
  • Rijst
  • Volkorenproducten

Mocht je de bovenstaande voedingsmiddelen niet voldoende eten, kan je antioxidanten ook uit supplementen halen. Maar eigenlijk zijn deze alleen geschikt als aanvulling en niet als vervanging.

Ook als je werkt in een omgeving waar je wordt blootgesteld aan extra vrije radicalen (lucht, chemicaliën etc.) dan kunnen supplementen als extra bescherming dienen.

Wil je meer informatie over of je voldoende antioxidanten tot je neemt om vrije radicalen te neutraliseren? Neem dan contact op met onze dichtstbijzijnde vestiging!

* Wij hebben dit artikel overgenomen van optimalegezondheid.com

Contact

Zoek je dichtstbijzijnde vestiging

Maak een afspraak met de BodySwitch vestiging bij je in de buurt.

JOUW SWITCH NAAR EEN BETERE GEZONDHEID!

BodySwitch is een organisatie voor leefstijlgeneeskunde.